جبهه فرهنگی انقلاب دزفول

جبهه فرهنگی انقلاب دزفول

این تارنما جهت ارتباط، اطلاع رسانی فعالیت ها و نشر اخبار مرتبط با فعالین فرهنگی دزفول ایجاد گردیده و همچنین محلی برای ارائه محتوای فرهنگی و محتواهای استکبار ستیزی می باشد.
هنوز هم دزفول پایتخت مقاومت ایران اسلامی است.
*جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دزفول*

بایگانی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۱ شهریور ۹۴، ۰۳:۵۴ - علی
    مسخره
  • ۷ شهریور ۹۴، ۰۴:۱۸ - مومن
    سلام
  • ۶ شهریور ۹۴، ۱۵:۳۲ - ناشناس
    لایک***

پرویز امینی در نشست تخصصی بررسی جامعه شناسی توافق هسته ای شرکت و سخنرانی کرد. در این نشست آخرین ارائه توسط دکتر پرویز امینی صورت گرفت. وی ابتدا تصریح کرد: در جامعه‏ شناسی سیاسی تلاش می‏کنیم سیاست را اجتماعی بفهمیم؛ بنابراین بحث دو سویه اصلی پیدا می‏کند: شرایط اجتماعی منجر به یک پدیده و رخداد سیاسی و آثار اجتماعی پدیده‏های سیاسی.


وی در ادامه توضیح داد: زمانی ما می‏توانیم پیامدهای اجتماعی پدیده توافق هسته‏ای اخیر را به درستی تشخیص دهیم که نخست به این سوال پاسخ دهیم که تحت چه شرایطی توافق وین صورت گرفته است؟ مفروض ما این است که اگر شرایط اجتماعی به صورتی که در سال‏های بعد از 92 تجربه می‏کنیم وجود نداشت، احتمالا توافق با این شرایط صورت نمی‏گرفت.

وی در بیان زمینه‏ها و بسترهای توافق هسته‏ای اخیر اظهار داشت: از لحاظ اجتماعی در اواخر دولت قبل با یک نارضایتی اجتماعی روبرو هستیم. از طرف دیگر با شرایطی که در فرایند مدرنیزاسیون در کشور صورت گرفته بود، یک بدنه ایدئولوژیک اجتماعی به نفع ارزش‏های غربی شگل گرفته بود که علاوه بر نارضایتی‏های اقتصادی، نارضایتی‏های فرهنگی و ایدئولوزیک هم داشتند. وی ادامه داد: مجموع نارضایتی‏های عمومی و نارضایتی‏های مضاعف این بدنه اجتماعی تا حدی بود که پیروزی دکتر روحانی در انتخابات 92 به خاطر موضع رادیکال تهاجمی در نفی و نقد وضع موجود در دولت قبل صورت گرفت.

نویسنده کتاب «جامعه شناسی 22 خرداد» در توضیح رویکرد دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم ایده‏ای برای اداره کشور دارد که متکی بر توسعه‏گرایی است که عمدتاً ماهیت اقتصادی دارد و مسیر آن را هم فرایند مدرنیزاسیون و تجربه کشورهای غربی توسعه‏یافته می‏داند. سپس ادامه داد: برای این دولت، مسأله هسته‏ای با هر پیشرفت علمی و فنی‏ای که داشته باشد، بیش از آنکه فرصت باشد تهدید است؛ چون در همگرایی و تعامل با غرب اختلال ایجاد کرده است؛ در نتیجه برای دولت اصل بر توافق بوده و محتوای توافق عامل ثانوی است.

وی تصریح کرد: دولت با طرح این‏که مشکلات اقتصادی و اداره کشور نتیجه تحریم‏هاست و تحریم‏ها نتیجه عدم توافق ما در زمینه هسته‏ای است، زمینه‏هایی را که از قبل در بدنه جامعه وجود داشت فعال کرد؛ در نتیجه  از نظر اجتماعی جامعه‏ای که غالباً پذیرفته بود حل مشکلاتش در گرو توافق و رفع تحریم‏هاست، در صورت عدم موفقیت در مذاکرات، در مقابل خود یک بن‏بست بزرگ می‏دید.

دکتر امینی با بیان اینکه طرف دوم توافق دولت‏های اروپایی و امریکاست که با یک هماهنگی و انسجام قابل توجهی در این توافق مشارکت داشتند، و پس از اشاره به نیاز آن‏ها به این توافق اینگونه به بررسی شرایطی که منجر به پذیرش توافق از طرف ایشان شد اشاره نمودند: آن‏ها تلقیشان از شرایط اجتماعی ایران این بود که مرجعیت حل مسائل مردم به خارج از کشور منتقل شده است. وی ادامه داد: از طرف دیگر از نظر ایشان دولتی بر سر کار است که سلباً و ایجاباً برایشان مفید است؛ بنابراین از نظر طرف غربی، این توافق پروژه چندین دهه آن‏ها در ایران را که تغییر در جامعه ایران است پیش می‏برد.

سپس این پژوهشگر مسائل سیاسی به این نکته اشاره نمود که در توافق هسته‏ای بیش از مسائل فنی و انرژی و تکنولوژی، اهداف فراهسته‏ای اهمیت و اصالت دارد.

نویسنده کتاب «تحلیل نظری دولت یازدهم» در ادامه گفت: گستردگی به حدی است که می‏توانیم شرایط جامعه ایران را به ماقبل و مابعد توافق تقسیم کنیم.

وی این گستردگی را در  عرصه اجتماعی و فرهنگی و حوزه سبک زندگی جامعه، تغییر مثبت به سمت سبک زندگی غربی دانست و تصریح کرد: لازمه این توافق و مسیر دولت یازدهم غیریت‏زدایی از غرب است و به میزانی که این تعدیل صورت بگیرد، فضا و شرایط برای ارزش‏ها و زندگی غربی فراهم می‏شود.

دکتر امینی جنبه دیگر این گستردگی را در تغییر وزن نیروهای فکری-فرهنگی جامعه دانست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر وضعیت دولت هم که موتور محرک این شرایط بوده است از لحاظ اجتماعی دچار تغییر می‏شود و توانایی بازسازی و افزایش سرمایه‏های اجتماعی پیدا می‏کند؛ البته همزمان یک موقعیت منفی هم پیدا می‏کند، چون کارآمدی او دیگر با ارجاع به تحریم‏ها توجیه نمی‏شود؛ به خصوص با انتظاراتی که در جامعه از توافق ایجاد کرده است و همه امور کشور را وابسته به آن نمایانده است.

وی یکی دیگر از ابعاد گستردگی تأثیرات اجتماعی این توافق را ایجاد تلقی‏ای دانست که حل دیگر مشکلات ایران با غرب و آمریکا را امکان‏پذیر می‏داند.

دکتر امینی با اشاره به این نکته این گستردگی کوتاه‏مدت است، گفت: اگر این شرایط بخواهد تداوم پیدا کند، عناصر دیگری هم که در آن دخیل هستند که باید وجود داشته باشند؛ اولین عنصر پاسخ به وعده‏هایی است که برای حل مسائل اقتصادی و توسعه کشور داده شده است؛ دوم اینکه این مسأله به بازیگری و کنش طرف غربی در مواجهه با مسائل جامعه ایران بستگی دارد؛ سومین عامل هم اینکه به کنش نیروهای آلترناتیو فکری و فرهنگی جامعه هم وابسته است.

دکتر امینی در جمع‏بندی و نتیجه‏گیری از مباحث خود گفت: با توجه به مطالب بیان‏شده، این رخداد فضای عرفی‏شدن را تقویت می‏کند؛ اما تجربه تاریخی ما نشان می‏دهد که علی‏رغم نیروهایی که در صد سال اخیر از مشروطه جامعه ایران پیش می‏بردند، عرفی‏شدن و سکولارشدن در جامعه ایران نهادینه نشد و با یک واکنش متضادی روبرو شد که پدیده انقلاب اسلامی بود؛ حتی در تجربه‏هایی مثل دوم خرداد که ظاهراً جامعه آماده فضای عرفی‏شدن بود با واکنش سوم تیر 84 روبرو شد.

در بخش پایانی این نشست، اساتید پس از استماع پرسش‏های حاضرین در نشست، به جمع‏بندی مباحث خود و پاسخ به پرسش حضار پرداختند.

منبع: خبرگزاری نسیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی